Omsetningsvekst og høyere aktivitet

I 2019 endte selskapet opp med en omsetning på 24,1 millioner kroner, en økning på 35 prosent sett opp mot 2018.

Omsetningsvekst og høyere aktivitet

No items found.

Denne saken ble opprinnelig publisert på kampanje.com.

"- Jeg er utrolig stolt av flokken vår. De har levert, stått på og krummet ryggen når det trengtes som mest, sier daglig leder, Linda Nordheim.

Kommunikasjonshuset Maverix, som ble startet vinteren 2018 av gründerne Paal Tarjei Aasheim, Arne Hjeltnes, Petter Winther Borg, Jan Ove Årsæther og Linda Nordheim, fortsetter å levere imponerende resultater.

I 2019 endte selskapet opp med en omsetning på 24,1 millioner kroner, en økning på 35 prosent sett opp mot 2018.

- Vi er veldig fornøyde. Vi har hatt en sterk omsetningsvekst i 2019 og vi hentet inn en stor jobb i siste kvartal, som ble påbegynt i 2019 og fullført i 2020. Vi la igjen mye innsats på slutten av året og det har også gitt gode resultater for starten av 2020, forteller daglig leder Linda Nordheim til Kampanje (abo).
Hele gjengen i Maverix samlet. Kommunikasjonshuset vokser raskt.

Driftsresultatet ender på 3 millioner kroner og faller dermed litt fra 2018, hvor driftsresultatet endte på 3,9 millioner kroner.

- Vi hadde ambisjoner om å nærme oss 25 millioner i omsetning, og det var ikke langt unna. Men det er viktig å aldri være helt fornøyd. Vi er uansett godt fornøyde med vekst i antall ansatte, vekst i omsetning og i kunder. VI har holdt på i litt under to år og går i pluss, og det er det jo flere selskaper som sliter med, kommenterer Nordheim.

Maverix-sjefen forklarer at mye av grunnen til deres raske suksess etter oppstarten kommer av et bevisst kostnadsfokus på driften.

- Også har vi vært effektive i måten vi jobber med kunder, slik at vi kan levere bedre resultater og jobbe med team som er motiverte. Vi går ikke i kundemøter med ti stykker, og det har også mye å gjøre med erfaring. Mange av oss har lang fartstid fra bransjen, og vi har lært hva som fungerer og ikke fungerer fra våre tidligere arbeidsplasser. Vi ser jo en ekstrem verdi i å ha blandet kompetanse på huset, som gjør at vi kan håndtere komplekse utfordringer for kundene våre, forteller Nordheim.

Ligger an til å doble omsetningen i 2020

Og veksten har ikke stoppet opp med vanskeligere tider under koronapandemien. Faktisk kan Maverix vise til at de allerede har banket omsetningen fra 2019 med god margin. Når første halvår er gjort rede for kan de vise til en omsetning på hele hele 37,5 millioner kroner, og en byråinntekt på 22,6 millioner. Som nevnt tidligere skal noe av omsetningen komme fra oppdrag de vant på tampen av 2019, og om aktiviteten fortsetter ut siste halvår ligger byrået godt an til å oppleve en omsetningsvekst på over 100 prosent.

Nordheim forteller at de har drevet som vanlig i perioden og hatt mer å gjøre enn det de hadde før. Det har også gjort at de klarte å unnslippe kostnadskutt, og alle de 17 ansatte har vært med hele veien.

- Det har vært helt fantastisk. Det har vært noen utfordringer med tanke på at få er på kontoret og at mannskapet er litt spredd. På noen områder har ikke arbeidet vært like effektivt, men så funker det igjen enda bedre på noen andre områder. Hjemmekontoret gjør jo at du aldri er av og jobber hele tiden, sier hun før hun legger til:

- Jeg er utrolig stolt av flokken vår. De har levert, stått på og krummet ryggen når det trengtes som mest. Vi har jo fulgt med på andre byrået, og skjønner jo at dette kunne vært langt mer dramatisk nå heier vi på en høst hvor vi kommer tilbake til normalen hos oss og hos alle våre kolleger i andre byråer.
Derfor har også ledelsen i Maverix valgt å belønne de ansatte. Foruten de fire partnerne, betaler selskapet ut en ekstra sommerbonus på 130.000 kroner til de resterende ansatte.

- Det blir jo en veldig spesiell sommer, og vi har besluttet å gi alle ansatte 10.000 kroner ekstra i Norges-feriepenger, som skal brukes på norsk reiseliv, forteller Nordheim.

Kom hjem fra Alaska tre dager før Norge stengte ned

Vinteren 2020 ble det klart at Maverix skulle samarbeide med fôrprodusenten Aker Biomarine, som produksjonsselskap for Aker Biomarines egen verdensserie i hundesledekjøring, QRILLPAWS.

Der har krillselskapet samlet de firste store hundesledeløpene i USA, Russland og Norge i ett verdensmesterskap som dekkes og formidles til et internasjonalt publikum.

Les også: Aker-selskap gjør som Red Bull: -Har en enorm markedsføringsverdi

Den produksjonen unnslapp korona-nedstengingen med et nødskrik.

- Vi hadde kjempeflaks når det gjaldt oppdraget med Aker. Jeg kom hjem fra Alaska tre dager før Norge stengte ned, men vi hadde folk som var på jobb i USA da Norge hadde stengt ned. De er journalister, og er jo på sitt beste når det er puls. Men det var ganske spesielt for de som var igjen og jobbet i USA før det stengte, for mange av de små landsbyene valgte å stenge ned av frykt for smitte, og ikke minst frykten fra familier her hjemme, som ville få de tilbake, forteller Nordheim.
Spesielt ble det også for en av seriens stjerner, norske Thomas Wærner, som ble sittende fast i Iditarod, uten mulighet for å få ham hjem.

- Til slutt fant vi et gammelt Braathens fly som skulle gå på museum som han og bikkjene kom hjem med. Det var den siste turen til det flyet. Jeg hadde aldri turt å fly det flyet hjem, men han ville hjem til kone og barn, forteller Nordheim.

Selv om de klarte å ferdigstille live-løpene i PAWS-serien, kom det korona-utfordringer andre steder.

- Vi har hatt utfordringer med en TV-serie hvor vi følger de største profilene av hundekjørere. Vi har ikke kommet oss til USA, naturlig nok. Men takk og lov for et godt nettverk, har vi hatt kolleger i USA som har hatt muligheten til å være til stede når ting skjer. Men det blir selvsagt en helt annen og mer krevende måte å jobbe på. Vi håper de snart åpner opp litt i USA, og Alaska, hvor de har lagt seg på en veldig streng linje med tanke på urbefolkningen. I tillegg har vi andre TV-produksjoner, blant annet en Lothe-produksjon, som går i utlandet, som har stoppet opp."

Flere prosjekter