Norges største content marketing prosjekt

9 millioner seere over hele verden fikk med seg de direktesendte hundeløpene i Qrill Pet Arctic World Series 2020.

Norges største content marketing prosjekt

No items found.

Det norske og innovative selskapet Aker BioMarine satset denne vinteren på live produksjon av eget innhold. Serien består av fire legendariske hundeløp som finner sted på flere kontinenter.

Hundeløpene ble dekket fra minutt til minutt og formidlet til et globalt publikum via en lang rekke tv-stasjoner og sosiale medier. Totalt har over 9 millioner seere fått med seg sendingene og dokumentarene som er produsert.

Fra livesendingene i Norge, Russland, Alaska og Minnesota. Produsert av Maverix.

Aker BioMarine sitt kjerneprodukt er krill, som fanges i Antarktis, og leveres til produsenter av hundefôr. For å oppnå større kjennskap til produktet, har de tatt i bruk en strategien som kan minne om Red Bulls. Strategien tar utgangspunkt i å først skape innhold, og deretter gjennom innholdet skape et varemerke til produktet. De fire direktesendte løpene var Beargrease (Minnesota), Femundløpet (Norge), Volga Quest (Russland) og Iditarod (Alaska).

«Når våre kunder putter krill-logoen på pakningen sin, så skal forbrukerne være villige til å betale for det», sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker Biomarine, til kampanje. Den sporty toppsjefen har selv førstehåndskjennskap til sporten, som deltaker i blant annet det norske løpet Mush Synnfjell.

Utsnitt av grafikk og vignett, produsert av Maverix.

Prosjektleder i Qrill PAWS, Nils Marius Ottestad, forteller at Maverix utkonkurrerte de andre byråene ved å utfordre selskapet på en enestående måte. Teamet kastet seg raskt inn i både sporten og miljøet for å organisere produksjonene før løpene begynte rett rundt nyåret.

Det hele kulminerte med at The Superbowl of dog mushing, Iditarod i Alaska, endte opp som verdens siste pågående sports event. Alt annet ble avlyst på grunn av pandemien. En etter en stengte de små landsbyene langs løypa ned, men hundesledene fortsatte. Nordmannen Thomas Wærner kom først over mållinja i Nome.

I tillegg til fire direktesendte løp som samlet sett gikk over 22 døgn, produserte Maverix store mengder sosiale medier-innhold, samt fire dokumentarer som ble kringkastet av en lang rekke tv-stasjoner, inkludert amerikanske CBS Sports.

Flere prosjekter