Med ny digital bookingplattform og konseptet Vi er Bergen har hotell-familien De Bergenske opplevd enorm pågang denne sommeren. – Det blir rekordsommer for oss, sier hotelldirektør Kjetil Smørås. Reklamebyrået Maverix har levert kreativt konsept og nye bookingsider.
August 2024
De Bergenske består av seks unike og kjente hoteller i Bergen, som Bergen Børs Hotel og Grand Hotel Terminus. I tillegg eier de en lang rekke restauranter, som Frescohallen, Bare Mat og Vinbar, Engen og Omakase by Vladimir Pak.
Digital salgsvekst på 43 %
Den digitale salgsveksten for de seks familieeide hotellene i Bergen sentrum var på hele 43 % den første hele måneden etter lansering. Leveransen har i tillegg til ny bookingplattform, bestått av en rekke kampanjer rettet mot de viktigste målgruppene til de bergenske hotellene.
– I Bergen har vi alltid vært veldig synlige i gatebildet med våre vakre og estetiske hoteller. Men nå har vi også blitt mye mer digitalt synlige. Man kan trygt slå fast at vi er Bergen, slår hotelldirektøren fast.
Den nye digitale salgsplattformen ble lansert i slutten av april i år. I perioden fram til sommeren har den organiske trafikken fra søkemotorer økt med 525 %. Det skyldes blant annet det kreative konseptet, som blant annet består av en lang rekke kampanjer både mot B2C og B2B-markedet, som forteller om alt Bergen har å by på.
Voldsomt digitalt løft
– Vi har fått et voldsomt digitalt løft over natten og er veldig fornøyd med samarbeidet med Maverix, sier Smørås.
Samarbeidet ble etablert før jul i fjor og det tok ikke mer enn fire måneder før plattformen stod klar for lansering.
– Vi har over tid utviklet og investert i teknologi som gir våre kunder økt trafikk og salg over natten. Tallene har vært langt over hva vi satte som mål, og veksten bare fortsetter. Vi må stadig kontrollere og verifisere at tallene på vegne av våre kunder er korrekte, for de virker neste for gode til å være sanne. Dette skyldes godt innsiktsarbeid, at man går den ekstra mila og ikke minst resultatene som skapes når vi er et tett team, som vi er med De Bergenske, sier Linda Nordheim, byråleder i Maverix.
Les mer: Gull til Maverix - et stadig større stykke Norge
Byrået har utviklet den digitale plattformen X Machina, som betyr en uventet løsning på et kjent problem. De Bergenske er en av ti kunder inne på salgs- og markedsføringsplattformen etter bare ett år i drift.
Resultater over natten
– Alt henger sammen med alt i vårt fag. Både overordnet kreativt konsept, alle uttak og ikke minst det teknologiske fundamentet og selve salget. Med X Machina får man samlet alt ett sted, hele veien fra strategi til analyse. Normalt tar det 8 – 10 måneder før man ser vekst etter en digital relansering. Vi ser det bokstavelig talt over natten, sier Nordheim.
Les mer: Clas Ohlson går for Maverix
De Bergenske består i dag av seks hoteller med sterk egenart, som Bergen Børs Hotel med den velkjente restauranten Frescohallen, Villa Terminus, Grand Hotel Terminus, Heimen Hotel og Zander K Hotel. Nylig åpnet også Smørås dørene til fine dining-restauranten Omakase by Vladimir Pak i nye Skostredet Hotel, midt i Bergens mest historiske bydel.
Unike kvalitetshoteller
– Jeg elsker det vi skaper, og jeg synes det er fint å bidra med noe som er annerledes enn de store hotellkjedene. For vi er det motsatte. Vi er en samling av steder som har sin helt unike identitet. Vi er opptatt av å maksimere identiteten til hvert enkelt sted, og vi skiller oss ut ved at vi legger ekstremt mye vekt på estetikk. Høy visuell kvalitet står sentralt hos oss, sier Kjetil Smørås.
Les mer: Klar for årets julebord i Bergen med venner, kollegaer eller familien?
Les mer: Pepperkakebyen i Bergen – Julens mest magiske tradisjon
Les mer: Julebord i Bergen – nyt maten i verdens vakreste rom
Resultater, De Bergenske i plattformen X Machina:
Periode april – juni 2024
Om Maverix
I kommunikasjonshuset og reklamebyrået Maverix har vi samlet usedvanlig erfarne reklamefolk og journalister, strateger og rådgivere, klippere og designere. Dermed kan et effektivt team lage kommunikasjon og store kampanjer med en tydelig rød tråd i alle tenkelige kanaler, og komme raskt på lufta med virkemidler som skaper vekst.
En maverick følger ikke opptråkkede stier, men finner nye veier til målet. Kreativitet er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for å skape vekst og sterke resultater. I Maverix følger vi ikke nødvendigvis boka eller etablerte sannheter, men utfordrer både oss selv og kundene for å skape verdier. Vi har kontorer i både Oslo og Bergen.