Visit Norway og Maverix vant gull og platinum i VM i reiselivsmarkedsføring

Med kampanjen "Where are you, Will Ferrell?" vant Visit Norway og Maverix gull og platinum-pris i selveste Adrian Awards.

Visit Norway og Maverix vant gull og platinum i VM i reiselivsmarkedsføring

Med kampanjen "Where are you, Will Ferrell?" vant Visit Norway og Maverix gull og platinum-pris i selveste Adrian Awards.

No items found.

Adrian Awards er verdens største og mest prestisjefylte konkurranse innen reiselivs- markedsføring. Der kåres vinnere innen reklame, PR og digital markedsføring. Årets priser ble delt ut den 30. mars i Boca Raton i Florida, og denne gangen stakk Visit Norway av med hele 10 priser, to platinum, tre gull, en sølv og tre bronse. Visit Norway fikk også prisen "Best in show", den aller gjeveste utmerkelsen for beste arbeid uavhengig av kategori.

- Det er helt fantastisk å få anerkjennelse for at vi er best i verden på det vi gjør. Vi leverer jevnt på et høyt nivå med hele fem premierte arbeider. Det er flott å få bekreftet at vi ikke er en "one hit wonder», sier en stolt Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.


Sammen med Maverix kastet Visit Norway seg rundt og laget et svar til Will Ferrel, da han utfordret Norges posisjon som ledende nasjon innen el-biler under reklamepausen i selveste Superbowl. Filmen der norske barn forsøkte å vise superstjernen veien til Norge, gikk viralt og skapte stort engasjement. Filmen fikk over 1,4 millioner visninger.

Her kan du lese mer om kampanjeresultatene: Visit Norway's svar til Will Ferrell gikk viralt

Kampanje på rekordtid

Norge er veldig sentral i filmen, med flotte bilder, og utfordringen fra Will Ferrell ble tatt på strak arm av Innovasjon Norge. På rekordtid ble det planlagt og gjennomført en produksjon på Opera-taket, der norske barn samlet seg for å ta i mot teamet fra USA, med norske flagg og iført bunad. Barna etterlyste Will og forsøkte å bidra med en forklaring på hvordan man finner veien til Norge.

– Bærekraft og grønn mobilitet er viktig for Norge, for den norske merkevaren og også for det norske reiselivet. Når vi fikk denne muligheten servert i hendene fra Will Ferrel på selveste Superbowl, måtte vi kaste oss inn og gjøre det norske reiselivet til en del av mediebildet, sier Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.

Organisk spredning

Kampanjen gikk i all hovedsak organisk og hadde totalt 1 400 000 visninger på Facebook og Youtube. Tallene demonstrerer tydelig den kraften som ligger i viral markedsføring, uten store budsjetter på spredning. Filmen ble også behørig omtalt i både norske og utenlandske medier.

– Innovasjon Norge hadde en kjempegod idé. Sammen kastet vi oss rundt og leverte en film i løpet av neste dag. Ekstra morsomt at den går viralt og skaper så gode resultater, sier byråleder Linda Nordheim i Maverix.

Her kan du se General Motors-reklamen der Will Ferrell hisser seg kraftig opp over at lille Norge er best i verden i bruk av elektriske biler:


Visit Norway gikk også helt til topps og ble "Best in show" i reiselivsbransjens svar på Oscar med verdens lengste reisereklame: 13 000 grunner til å besøke Nord-Norge, med Truls Svendsen, utviklet sammen med Trigger.

– Altså, dette er helt sjukt rått! At Visit Norway-gjengen leverer kreativitet på dette nivået midt i en pandemi fra hjemmekontor, sier ganske mye om hva folka våre er laget av! En stor takk til vår utvidede familie Trigger, Maverix, Mediacom, Try Råd, OBHF og Plan-B som pusher oss faglig hver eneste dag og som sammen med oss skaper resultater i verdensklasse for norsk reiseliv, sier kreativ leder Jon Erik Skaret, som også var til stede under prisutdelingen.

Truls Svendsen ble veldig glad for den internasjonale anerkjennelsen for kampanjen for sin egen landsdel.

Maverix vant sølvmikken for Rema 1000-reklame

– Veldig stas å få være med på denne kampanjen, som er en morsom, rar og fin ide. Ekstra gøy er det selvfølgelig at den tar hjem masse priser, men det skulle jo bare mangle når man snakker om en så vakker landsdel, sier den kjente og kjære komikeren om prisen.

Les også: Maverix vant bronse Anfo Effekt sammen med Aker Biomarine

Kampanjeresultater:


Visninger: 1 400 000 
Summert rekkevidde: 700 000
ThruPlays (Facebook): 132 000
TrueViews (YouTube): 210 000

Dette er HSMAI

HSMAI ble grunnlagt i 1927 og er en medlemsorganisasjon som består av mer enn 5000 medlemmer over hele verden. Hospitality Sales and Marketing Association International arbeider for å stimulere til vekst blant hoteller og andre reiselivsaktører.

Dette er Adrian Awards
Adrian Awards er verdens største og mest prestisjefylte reisemarkedsførings-konkurranse. Her kan du se alle vinnerarbeidene: www.AdrianAwards.com.

Flere prosjekter