Fra taco-søndag til the next mex

TACO: Santa Maria har blitt markedsleder etter taco-eksplosjon i Norge under pandemien.

Fra taco-søndag til the next mex

De siste to årene har Santa Maria fortalt nordmenn at de godt kan spise taco på andre dager enn bare fredag, og blitt belønnet med markedslederposisjonen. Nordmenn i pandemi-karantene har spist 20 % mer taco enn normalt. Nå lanserer Santa Maria en nytt og spennende taco-konsept: The next mex.

No items found.

– Salget har økt voldsomt. Det er helt tydelig at norske familier har stort behov for å kose seg sammen nå og at taco er mer populært enn noen gang. Derfor lanserer vi nå enda flere produkter, sier Kine Kotte, markedssjef i Santa Maria Norge.

Taco-eksplosjon: Økte salget med 250 millioner i fjor

Maverix har hjulpet Santa Maria med å lansere nye, smakfulle krydderpaster, flera salsaer, en herlig mayo og en tortilla med skikkelig struktur.

Tanken bak det nye tacokonseptet vårt er enkel variasjon, restaurantfølelse hjemme og voksnere smaker. Vi kaller det Next Mex, forteller Kotte.

Taco-markedet har vokst i svært stor fart i året som har gått. Det ble totalt solgt tex-mex og taco for en kvart milliard kroner mer i 2020, enn i 2019. Santa Maria Norge AS er den store vinneren, og er nå markedsleder i Norge med 609 millioner kroner i taco-omsetning i fjor. Det er en økning på 85,5 millioner kroner, noe som tilsvarer 16,3 prosent fra 2019. Santa Maria passerer dermed Old El Paso som størst på taco og meksikansk mat på det norske markedet, med sine knappe 39 prosent av markedet.


Tacosalget eksploderte i fjor: – Det har vært et helt fantastisk år

– Etterspørselen har vært overveldende i året som har gått. Det er veldig hyggelig at markedet foretrekker våre produkter. Det norske folk elsker meksikansk mat generelt og taco spesielt. Derfor er det også ekstra gøy å nå kunne by på tex-mex på et helt nytt nivå.


Maverix har produsert annonser, reklamefilmer og innhold til sosiale medier. Men også bistått med PR-arbeid som har gitt Santa Maria masse positiv omtale. 

Om Santa Maria Norge AS:

Santa Maria Norge AS er en del av Paulig Group. Det hele startet på begynnelsen av 1900-tallet. Den gang var Nordfalks en liten krydderbutikk i Gøteborg. I dag er vi Skandinavias største krydderselskap med mer enn 1400 ansatte. Santa Maria er en divisjon i den finske matgruppen Paulig som i hovedsak fokuser på kaffe, etnisk mat og krydder. Det har vært en fantastisk utvikling som hele tiden har vært basert på å levere de beste krydderne og de mest spennende smakene fra alle verdenshjørner. Vi reiser kontinuerlig rundt om i verden for å samle ideer og inspirasjon for å utvikle kunnskap om krydder. Kvalitet og produktutvikling vil alltid være våre paroler.


Om Maverix

I kommunikasjonshuset Maverix har vi samlet usedvanlig erfarne reklamefolk og journalister, strateger og rådgivere, klippere og designere. Dermed kan et effektivt team lage kommunikasjon og store kampanjer med en tydelig rød tråd i alle tenkelige kanaler, og komme raskt på lufta med virkemidler som skaper vekst.

En Maverick følger ikke opptråkkede stier, men finner nye veier til målet. Kreativitet er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for å skape vekst og sterke resultater. I Maverix følger vi ikke nødvendigvis boka eller etablerte sannheter, men utfordrer både oss selv og kundene for å skape verdier. Vi har kontorer i både Oslo og Bergen.

Flere prosjekter